Hae
The Juurakko journal

Unelmia kohti vaikka väkisin

Meillä jokaisella on hyvin erilaisia unelmia, joillakin saman unelmat ovat olleet pikkulapsesta saakka, joidenkin haaveet ovat syntyneet vasta hetki sitten. Mulla yrittäjyys ei koskaan ollut mikään suuri unelma, joskus toki leikittelin ajatuksella omistaa oma pieni kahvila, mutta en tosissani tavoitellut sitä. Ensimmäinen sysäys kohti yrittäjyyttä oli potkut raskausaikana, silloin en suoraan ajatellut, että ”hitto vaihdanpa lennosta uraa”, mutta tapahtumassa kulminoitui kaikki ravintola-ajan ikävät asiat. Tuolloin menetin täysin itsevarmuuteni johtajana. Ravintolan esimieheksi oli vaikea sopeutua, kun luottamus isommalle portaalle oli mennyt toisten toimesta. ( Lue lisää täältä Kun sain potkut raskauden takia )

Matkalla tuntemattomaan

Hauduttelin pitkään mielessä mitä haluaisin tehdä ja mihin mulla olisi potentiaalia. Rakastin tehdä sosiaalista mediaa ja siitä syntyi ajatus, että tämän ympärille voisi rakentaa upean bisneksen. Mulla ei ollut tutkintoa markkinoinnista, graafisesta suunnittelusta saati myynnistä, mutta silti lähin kohti sitä omaa päämäärää. Opiskelin juuri restonomiksi ja täydensin hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutustani eri markkinoinnin- valokuvauksen- ja somekoulutuksilla. Useat sanoivat ettei se riitä, enhän ole päivääkään tehnyt palkallisena juuri näitä töitä. Mutta en kuunnellut heitä, en antanut heidän epäilyksien vallata itseäni.

Yrityksen perustamisen jälkeen meillä oli heti ensimmäinen asiakas, jonka kanssa tehtiin paljon töitä. Oma visio yrityksen tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista päivittyi jatkuvasti. Usein tuli tilanteita vastaan, mistä en vielä oikein tiennyt mitään, ne ajoivat oppimaan koko ajan lisää. Olin jo ravintola-alan esihenkilönä sitä mieltä, ettei oppiminen lopu koskaan. Rohkaisin alaisia opettamaan muita ja minua, jos heillä on keino tehdä jokin asia paremmin. Koen, että tämän ymmärtäminen on mun supervoima esihenkilönä ja työnantajana.

Epäilijöitä riitti silloin ja nyt

Sain kuulla paljon epäilijöiltä erilaisia mielipiteitä, jotkin annettiin hienovaraisemmin kuin toiset. Silti niiden viesti oli kaikissa sama, ’et tule onnistumaan’. Epäilijöitä ja ihmisiä jotka ala-arvio minua tai koko alaa, on edelleen paljon ja jouduin vieläkin vastaamaan minkälainen ansaintalogiikka ’somettamisella’ oikein on. Työni yrittäjänä tai vaikuttajana ei ole vain somettamista, sillä yrittäjänä teen ison taustatutkimuksen asiakkaiden toimialasta, arvolupauksesta ja muista seikoista, joiden avulla rakennan tavoitteellisen strategian. Itse some on vain pintaa mitä muut näkevät työstäni. Vaikuttajana toiminen ei ole vain hienoja selfietä ja samppanjaa, titteli itsessään jo vaatii valtavaa sitoutumista ja vastuuta. Harvassa on myös ne työpaikat, jossa valtava negatiivinen viestitulva kuuluu toimenkuvaan. Sosiaalisessa mediassa esillä olo, on henkisesti raskasta ja vaatii vahvaa mielenterveyttä.

Vasta nyt olen itse huomannut, miten hyppy tuntemattomaan oli oikeasti aika iso riski. Mitä jos yritys ei olisikaan lähtenyt heti kasvamaan? Mutta tiedättekö mitä, itsensä epäily tai uhkarohkeiden valintojen etukäteen demonisointi ei koskaan auta sua pääsemään sinne minne haluat. Mitä sitten jos yritys ei olisi lähtenyt heti nousukiitoon? Harvoilla se oikeasti lähtee ja sitten tehdään vaan töitä sen eteen, että ollaan siellä missä halutaan. Älä todellakaan kuunnella sitä tanttaa, joka haluaa vaan lannistaa sua! Susta voi olla ihan mihin vaan ja epäonnistumiset kuuluu osana matkaa.

 

Asiaa ruokavaliosta

Kyselin teiltä, mistä haluaisitte kuulla lisää ja ruokavalio sai todella paljon ääniä. Enkä ihmettele, sillä elämäntapamuutoksen alkuvaiheissa imin tietoa ruokavalioista kuin pesusieni. Halusin ruokavalion mikä on helppo, sisältää herkullisia makuja ja silti paino tippuu kuin itsestään. Usein kuitenkin huomasin, että toiveeni olivat liian korkealla. Sillä en ollut valmis tinkimään kaikista toiveistani. Mutta nyt olen sen löytänyt, sen ruokavalion joka on mulle näitä kaikkia!

Olen puhunut ruokavaliostani usein ja löydätkin niitä postauksia esimerkiksi täältä:

Kun käsitys ruokavaliosta mullistui

Pätkäpaasto, miten se toimii

Ruuhkavuodet ja elämäntapamuutos

Mikä on muuttunut elämäntapamuutoksen aikana?

Ruokavaliossani ei ole tapahtunut enää mitään suuria mullistuksia, mutta pieniä muutoksia olen tehnyt. Osa muutoksista on sellaisia, mihin minua rohkaistiin jo aikaisemmin mutta ne eivät oikein ottaneet tuolloin tuulta alleen. Ruokavaliosta olen kuitenkin sen oppinut, ettei ne koskaan ole sellaisenaan monistettavissa isolle ihmisryhmälle. Ainakaan niin, että ne kaikille toimii samanlailla. Siksi on hyvä muistaa, jos ostat nettivalmennuksen sitä ei kannata orjallisesti noudattaa jos se ei tunnut hyvälle. Elämäntapamuutoksessa sun täytyy löytää se tapa syödä ja nauttia siitä, mikä toimii juuri sinulle. Kliseistä tiedän, mutta näin se on.

Ruokavalio, mitä minun on helppo noudattaa

On upeaa miten olen viimein löytänyt sen oman tavan, mitä ei tarvitse sen enempää miettiä. Mun ei tarvitse jättää herkkuja pois, eikä totaali kieltäytyminen kantaisi pitkälle muutenkaan. Toistan sitä, että on tärkeää löytää se oma tapa ruokailuun, jotta se tuntuu hyvälle ja omalle. Työstä elämäntapamuutosta myös paljon henkisesti, jotta pääsi tulee myös pysymään kehon muutoksen mukana.

Noudatan pätkäpaastoa, jolloin iltapalan ja aamupalan välissä on noin 16 tuntia. Käytännössä tämä toimii todella hyvin, kun kiinnittää huomioita että syömäsi ruoka pitää verensokerisi tasaisena. Jos haluat kokeilla pätkäpaastoa, suosittelen perehtymään asiaan tarkemmin ja kysymään lisää ravintoterapeutilta.

Aamupala/lounas

Ennen ensimmäistä ateriaa juon vettä ja kahvia mustana. Voit halutessasi lisätä kahviin maitoa, mutta tämä katkaisee paaston sillä kehosi alkaa tuottamaan insuliinia.

Päivän ensimmäinen ateria on noin kello 12. Usein ruokailen vasta 13-14 jolloin nälkä alkaa tulla. Vältän hiilareita kahdella ensimmäisellä aterialla, jolloin tämä ateria on usein salaattia tai kasviksia, proteiinia jossain muodossa ja rasvoja avocadosta tai pähkinöistä.

Herkkusalaatti
  • Jääsalaatti
  • Kirsikkatomaattia
  • Kurkkua
  • Kananmunaa
  • Broilerin rintafile
  • 1/2 avocado
  • Yrittisuolaa
  • Felix tomaatti-chili salaatinkastiketta
Kasvispeti
  • Vihreitä papuja
  • 2 Kananmunaa
  • 1/2 avocado
  • Yrttisuolaa

Päivällinen

Päivällinen on ajoitettu noin 16-18 aikaan ja syön silloin kun on nälkä. En yritä väkisin ahtaa ruokaa jos olen edelleen kylläinen ensimmäisetä ruuasta. Päivällisellä toteutan samankaltaisia ruokia kuin lounaalla, vaihdan proteiinin lähdettä ja kasviksia. Tällä aterialla en lisää rasvoja, ellei tee mieli esimerkiksi fetasalaattia.

Iltapala

Iltapala on nykyään mun herkkuhetki, oon uudestaan löytänyt puuron ihanuuden. Hiilarit alkaa väsyttämään ja sen avulla saan hyvän ja levollisen yön, ellei syy levottomuuteen ole lapset. Iltapalan pyrin syömään ennen kello 20.00, jolloin paasto aika tulee täyttymään

Herkkupuuro
  • Vaihdellen kaurapuuroa ja 4-viljan puuroa
  • Puuro keitetään veteen, lisää hieman suolaa ja lopuksi kauramaitoa.
  • Puuron päälle marjoja kuten pensasmustikkaa, vadelmaa ja mansikoita.
  • Puhdistamo Cashew-tahnaa noin 2 tl

Poikkeus vahvistaa säännön

Myös ruokavaliossa saa ja pitääkin olla poikkeuksia. Esimerkiksi naisilla kuukautisten aikaan hiilarin määrää on hyvä nostaa, sillä keho sitä tarvitsee. Paastoa voi myös laittaa välillä tauolle. Minulla on herkkupäivä kerran viikossa, jolloin syön ruokavalion mukaan, mutta otan myös niitä herkkuja mitä tekee mieli.

Viime herkkupäivänä söin kourallisen irtikarkkeja ja pienen sipsipussin. Nyt kun herkut on edelleen sallittuja joka viikko, huomaan että ne eivät enää maistu niin vastustamattomilta. Hyviä ne edelleen on, mutta huomaan etten välttämättä tarvitse niitä. Sipsipussin jälkeen oloni oli tosi huono ja mietin, että tarvitsin tämän kokemuksen, jotta seuraavalla kerralla voin taas ottaa hieman vähemmän. En tavoitteellisesti yritä vähentää herkkuja, mutta menen juuri niiden omien tunteiden mukaan. Tavoite on, että minulla on hyvä olo.