Hae
The Juurakko journal

Tavoitteellinen some

Meillä Haaga-Heliassa on paljon erilaisia laajoja tehtäviä, nyt meillä on kurssi, jossa tehdään vapaavalintainen projekti. Projekti voi sijoittua mm. omaan työhön, jolloin projektilla on konkreettista vaikutusta omaan joka päiväiseen toimintaa. Pitkään mulla löi tyhjää, että minkälaisen projektin sitten teen? Koska en ole nyt joka päivä töissä (sairasloman & äitiysloman takia), on sinne vaikea alkaa tekemään mitään projektia, minkä etenemistä tai mittaamista ei pysty seuraamaan. Mikä sitten kiinnostaisi, mistä olisi hyötyä ja mitä pystyn tekemään sekä mittaamaan ihan kotoonta käsin. Sitten aloin mielessä alkoi pyöriä oma some.

Mikä aiheeksi? onko oma some sopiva kohde?

Kun se ajatus sitten iski, ihmettelin, miksen tajunnut tätä heti? Projektiksi otin blogin sekä henkilöbrändin kohottamisen! Suunnittelu alkoi tammikuussa, mikä on tavoite, miksi ja miten sitä mitataan? Päätin lähteä sillä, että saisin tehtyä kriittisen pisteen myynnin omalla blogilla sekä somella. Haluan kuitenkin, että blogi sekä some pysyy aitona, rehellisenä ja oman aiheensa ympärillä, vaikka joitakin kaupallistamista tulisikin.

  • Miten sitten markkinoida sivustoja, ilman että siitä tulee teennäinen kuva?
  • Kuinka tärkeää on saada seuraajia, ja miten tavoittaa oikea kohderyhmä?

Virheiden kautta voittoon, käyn Vaikuttajamedian erilaisia koulutuksia joista saan eväitä miten asioiden kanssa kannattaa edetä. Seuraajien määrä ei suoranaisesti ole tärkeää, enemmän vaikuttaa tilin kattavuus. Toki moni yhdistää tilin seuraaja määrän kattavuuteen. Esimerkiksi, minun tämän hetkinen seuraajamäärä on 610 tiliä, mutta tavoitan silti somellani yli 850 tiliä. Tavoitteellista somea tehdessä, sitä täytyy miettiä, miksi nämä yli 200 tiliä eivät ole painaneet seuraa nappulaa?  Onko kuvat laadukkaita, onko sisältö kiinnostavaa ja keskustelua aiheuttavaa?

Tavoitteellinen some

Monesti olen lukenut, että ihmiset karsastaa jos kerrot tekeväsi somea tavoitteellisesti. Lukijat haluavat elää siinä harhaluulossa, että somevaikuttajana toimiva bloggaaja olisi vahingossa päätynyt parrasvaloihin. Vaikka se vaatii aina työtä, ei kukaan hyppää vahingossa julkisuuteen, ellet hakeudu sinne seiskan kyseenalaisten uutisten kautta. Silloin sun sisältö ei välttämättä välity oikealle kohderyhmälle, eikä varsinkaan oikealla tavalla.

Mun Instagram on aikaisemmin ollut täysin henkilökohtainen kanava, jonka sanomaa nyt haluan jakaa samassa tilanteessa oleville vertaistukena. Tuoda erinäisiä aiheita esille, mitkä puhututtaa perheellisiä. Mitä odottavat äidit kaipaa, miten olet hyvä äiti, vaikka haluat kehittää omaa ammatillista osaamista AMK-opintojen avulla ja ura on sulle tärkeä? Joskus tuntuu, että some täyttyy niillä pullantuoksuisilla kotiäideillä, eikä heissä ole mitään pahaa. Mutta on myös paljon äitejä, joille se ura on myös tärkeä. Lapset ovat tietenkin tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Vanhempana ei ole väärin, jos et unohda itseäsi, et polje omia tarpeita, vaan tiedostat ne ja otat niille aikaa. Sie saat olla oma itsesi, yksilönä. Sulle saa olla tärkeetä oma menestys.

Mitä mieltä sinä oot tavoitteellisen somen tekemisestä? Jokainen meistä tekee somea jostain syystä, se voi olla henkilökohtainen, jossa jaetaan vain sukulaisille perheen kuulumisia tai sitten valtakunnallinen vertaistuki palsta. 

M I T Ä    N Y T    P I T Ä I S I    S A A V U T T A A ?

Kriittisen pisteen myyntiin riittää noin 2-4 kaupallista yhteistyötä vuodessa, riippuen muuttuvista kustannuksista. Sivuston ylläpitokustannuksiin riittävät nuo yhteistyö määrät. Jotta näitä yhteistöitä tulisi, seuraajamäärän pitäisi nousta Instagramissa noin 1 000 seuraajaan jolloin kattavuus olisi noin 1 500–2 000 käyttäjää. Blogiin sitoutunut lukijakunta, jotka joko tilaavat uusista postauksista uutiskirjeen tai seuraavat blogin omaa Facebook sivustoa.

Hei, pidätkö mun tuottamasta sisällöstä? Auta mua onnistumaan tässä projektissa ja jaa mun kanavia!

 

Saatat olla kiinnostunut myös näistä:

Itsensä brändäys

Ripsienpidennykset ammattina

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *