Miten oma koulunkäynti onnistuu, kun lapset kotona?
Voin jo heti alkuun todeta, ettei se nyt kauhean hyvin mene.
Lapset menevät aina tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi, joten priorisointi on helppoa. Ensin katsotaan kotiopettajana, että Oliver osaa aloittaa koulutehtävien teon, ruoka on tehtynä (tai edes kaupassa käyty), Niilolla on aktiviteettia missä viihtyy, eikä kummallakaan lapsella ole vaaraa teloa itseä, toisiaan tai koiria, voi hetkeksi avata oman tietokoneen. Tärkeää on silti pitää silmät auki (myös selässä) ja jalat valmiina blokkaamaan, jos Niilo yrittää jyrää koirat potkumopolla. Toki päiväuniajat käytetään mahdollisuuksien mukaan hyödyksi, mutta niihin on buukattu myös Oliverin auttamista, ruoanlaittoa sekä yleistä kodin siivousta, jäljellä oleva aika otetaan irti läppärin ääressä
Oma opiskelu menee kakkossijalle
Kurssitehtäviä on paljon, niihin tarvitaan keskittymistä ja tunteja. Itseltä jäi myös viime syksynä tekemättä työssäoppimisraportti, joka tarkoittaa, että se kymmenen opintopisteen raportti pitäisi kirjoittaa nyt keväällä.
Vaikka stressi yrittää pukata päälle pahemman kerran, täytyy vaan hengittää, ja todeta, että kevään kurssit voi suorittaa myös myöhemmin. Nyt suorittaa vain ne, mitkä pystyy, eikä koe painetta siitä, että osa kursseista täytyy suorittaa uudestaan, paremmalla ajalla.
Vaihtoehtoja kuitenkin löytyy, kun Ruttu hieman kasvaa voin jatkaa opintoja ja tarvittaessa jäädä hetkeksi hoitovapaalle suorittamaan puuttuvia opintoja. Valmistuminen viivästyy jo vuodella, koska tämän äityisloman ajattelin viettää hieman helpommin, enkä siis suorita kursseja tämän kevään jälkeen. Kouluun paluu on ajankohtainen vasta 2021 syksyllä.
Nyt pyrin suorittamaan kaksi tehtävää, nämä ovat työssäoppimisraportin kirjoittaminen ja jo meneillään olevan projektin suorittaminen. Projektin toteutus venähtää suunnitellusta, mutta kurssia on onneksi toukokuun loppuun saakka. Jos näistä kahdesta tehtävästä jää aikaa, suoritan tutkimuskurssini tehtävän, jossa tekisin tutkimuksen yrittäjille, heidän tietämyksestään mikro- ja nanovaikuttajien roolista vaikuttajamarkkinoinnissa sekä mikro- ja nanovaikutajien hyödyt verrattuna isompiin vaikuttajiin. Aiheet ja raportoinnit ovat laajoja, joten aika riittää maksimissaan näihin kolmeen tehtävään, riippuen nykytilanteesta ja sen muutoksista. Kursseja, jotka menisi uudelleen suoritettavaksi, olisi kaksi. Olisi ihanteellista saada suoritettua 20 sivun mittainen markkinointistrategia, verkkolukupiiri revenue managementista ja monta muuta tehtävää.
Nyt täytyy vaan todeta, ettei siihen pysty. Tilanne on mikä on, eikä siihen voi itse vaikuttaa. Ollaan armollisia itsellemme, se mikä ei onnistu tänään voi onnistua huomenna. Eli ehkä toukokuussa, tai ensi vuonna kun tämä poikkeustilanne on ohi.