Hae
The Juurakko journal

Some projektina

Some projektina, mistä kaikki lähti?

Keväällä meillä Haaga-Heliassa alkoi kurssi, jossa oli tarkoitus tehdä projekti. Projektin sai päättää itse, kunhan se on mahdollista tehdä oikeaoppisesti. Monet opiskelija kaverit tekivät projektin työpaikallaan, esimerkiksi ottivat vetovastuun uuden menun suunnittelusta, kokeilusta ja käyttöön otosta. Minä mietin pitkään mistä voisin tehdä projektin, en voisi suorittaa sitä töissä, koska äitiyslomani alkaa ja olin jo hetken ollut pahoinvoinnin takia sairaslomalla. Some -maailma on kiinnostanut mua aina, ja pidän siitä miten minun jakama sisältö vaikuttaa muihin, antamalla vertaistukea. Miksi sitten en kokeilisi projektina somea? Kun projektia lähdetään suorittamaan, täytyy ensin miettiä mitä, miksi ja milloin. Laaditaan projektisuunnitelma, -aikataulu ja yritys canvas.

Lähtötilanne

Pohdin, mitä mun some on nyt, minkälainen haluan siitä tulevan ja miksi? Mun kotisivut on alunperin tehty tukemaan mun yritystä ripsiteknikkona, mutta myös toimimaan mun CV:nä oman alan töihin. Kotisivuilla pystyn paremmin kertomaan kuka oon ja näyttämään millainen oon. Blogia olen kirjoittanut muutaman kerran aikaisemminkin, ne on tyssähtänyt kun kynnys kirjoittaa ollut iso. Nyt aloitin kirjoittamisen just niin rennosti kuin halusin, ilman paineita. Halusin kuitenkin kirjoittaa menestykkäästi yrittäjyydestä, opiskelusta ja äityidestä ja niiden kaikkien yhdistämisestä. Perimmäinen kysymys mihin blogi yrittää vastata, on ”saako äiti myös havitella unelmiensa uraa, opiskella ja olla silti mahtava äiti?” Myöhemmin blogi muuttanut hieman suuntaansa lifestyle-blogiksi, johtuen äityislomasta kun opiskelut ovat tauolla.

Projekti on aiheellinen, koska sivuston ylläpitäminen maksaa, eikä se tällähetkellä tuota mitään. Projektin tavoitteena on päästä kriittiseen pisteeseen, eli tulot kattavat menot.

Projektin tavoite

  • Saada blogin aihepiirit pysymään tiiviinä ja rajoituksiin sopivina. Rajoituksilla tarkoitan, että aihepiirit käsittelevät yrittäjyyttä, opiskelua ja vanhemmuutta, eikä rönsyile liikaa muihin aihepiireihin.
  • Saada blogiin vakiintunutta lukijakuntaa.
  • Tehdä kaupallista yhteistyötä blogin sekä Instagramin kautta.
  • Saada sivustosta selkeä
  • Sivusto maksaa vähintään ylläpitokustannukset

Suunnittelu

Tavoitteiden miettiminen, miksi projekti on aiheellinen ja mitä sillä halutaan tavoittaa. Pääsääntöinen tavoite on tienata toiminnalla rahaa, jotta siihen tavoitteeseen pääsee aiheuttaa se monia erinäisiä toimenpiteitä. Kuten sivuston ulkoasun päivitystä, aiheen syvällisempää opiskelua erilaisten kirjojen ja kurssien avustuksella, mediakortin teko sekä aikataulutettu kalenteri blogiin sekä sosiaaliseen mediaan.

Aloitan projektin etenemisen suunnittelemalla visuaalisen ilmeen, värimaailman, blogin bannerin sekä logon mikä kuvastaa minua. Blogilla täytyy olla myös mukaansa tempaava nimi, sivusto kulki aikaisemmin nimellä ”Salla Juurakko”. Olen suunnitellessa päättänyt, että värimaailma on vaaleanpunainen, blogin nimi on ”The Juurakko journal” ja logo toimii kuvan kanssa höystettynä blogin bannerina.

Kun visuaalinen ilme on päätetty, päivitetään se sivustolle. Sivuston uudelleen sommittelua, ja miettimistä, mistä asiakas/lukija löytää hakemansa tiedot helpoiten.

Mitä kaikkia sosiaalisen median kanavia pitää olla? Jotta toiminta on sujuvaa, täytyy olla suosituimmissa medioissa, mutta kuitenkin niin, että aika riittää kaikkien kanavien päivittämiseen. Mediakortti täytyy luoda, joka helpottaa kaupallisia yhteistöitä. Mediakortti sisältää luvut, jotka ovat tärkeitä yhteistyön tilaajalle, kuten sivujen kävijä- ja latausmäärät kuukausitasolla, seuraajien ikä- sekä sukupuoli jakauma, seuraajien sijainti ja sosiaalisen median seuraaja määrät. Mediakortissa on myös lyhyt kuvaus blogin sisällöstä, avainsanoja sekä yhteistiedot.

Olen lainannut kirjat Luoma Minna, Minustako bloggaaja?: bloggaajan käsikirja sekä Kortesuo Katleena, Sano se someksi (1+2=3) : sosiaalisen median suuri laskuoppi. Joiden pohjalta etsin tietoa blogin kaupallistamista, mahdollisista sudenkuopista sekä välttämättömistä tiedoista, mitä tarvitaan kaupallistamiseen.

Kirjojen pohjalta löytyy varmasti monia lainsäädännöllisiä seikkoja mitä pitää ottaa huomioon, mutta tutkin vielä erikseen internetistä vaikuttajamarkkinointia koskevaa lakia sekä säädöksiä.

Tutkin erilaisia kanavia, mistä yritykset hakevat vaikuttajia ja rekisteröidyn niihin. Teen tutkimusta, kuinka paljon yrittäjät käyttävät nano- ja mikrovaikuttajia ja kuinka paljon he tietävät pienempien vaikuttajien käytön hyödyistä.

Kun tietoa on kertynyt enemmän, vahvistan budjetin markkinoinnille ja mahdollisille muille kuluille kuten sivuston ylläpidolle. Teen laskelman menoista ja suunnitelluista tuloista.

Suoritan ilmaisen yhteistyön, jossa harjoittelen käytännössä niiden tekemistä. Arvion työn määrän, jolloin pystyn määrittelemään hintaa työn määrälle. Teen sopimuspohjan, jota voin käyttää yhteistöiden sopimisiin, ellei tilaajalla ole käytössä omaa kirjallista sopimusta. Laskutus tapahtuu OP kevytyrittäjyys-palvelun kautta, mutta mahdolliset käteismaksuja varten suunnittelen kuittipohjan.

Projektin toteutus

Tärkeintä projektin onnistumisen kannalta on olla somessa aktiivinen. Olen siis ottanut tavoitteeksi päivittää Instagramiin kuvan joka päivä ja storeja vähintään kymmenen, yhden päivän aikana. Blogia on tarkoitus päivittää vähintään kolme kertaa viikossa, joka on ylläpitävää toimintaa. Jotta blogi laskettaisiin aktiiviseksi, pitäisi päivittää mielellään joka päivä, tai vähintään, joka toinen päivä. Juuri nyt haluan panostaa enemmän Instagram näkyvyyteen, joten ylläpitävä toiminta riittää blogissa.

Markkinointistrategia, Kohderyhmänä on 20-40 vuotiaat naiset, joilla on perhettä tai heidän kiinnostuksensa kohteet ovat perhe ja lapset. Ajanjakso on lyhyt, kun projekti toteutetaan, joten markkinointiin käytettävää budjettia on nostettu. Näin saadaan suuri näkyvyys halutussa alustassa, tavoite on ensisijaisesti kasvattaa Instagram seuraajia, jonka avulla saadaan suurempi lukijakunta innostumaan myös blogista. Kaupalliset yhteistyöt painottuvat kuitenkin Instagramiin, koska siellä potentiaaliset asiakkaat ovat koko ajan läsnä.

Video mainontaan käytettävä budjetti on suurempi, koska se on todistettu luovan luotettavamman kuvan palveluntarjoajasta

Koronan tuomat haasteet näkyvät suuresti, isommatkin vaikuttajat menettävät jo sovittuja yhteistöitään. Kilpailu pienistä yhteistöistä on suurta, kaikilla on enemmän aikaa olla somessa, niin vaikuttajilla kuin myös muilla. Helppoa näkyvyyttä saa arvonnoilla, jotka on mahdollista lunastaa verkkokaupasta. Kuluttajilla on aikaa olla somessa, joten jo pienellä markkinointibudjetilla saa suurta näkyvyyttä

Aiheen opiskelussa ei riittänyt pelkästään kirjallisuus, joten suunnitelmista poiketen kävin Vaikuttajamedian Somepaja koulutuksen. Tämä tuli kustantamaan 89€, jota ei ollut huomioitu menoissa tai kriittisen pisteen laskennassa.

Markkinointi budjetin nosto suunnitellusta 50€ summasta, 100€:een.

Kampanjassa oleva arvonta (Zalandon lahjakortti), on omakustanteinen, joten sen 50€ arvo nostattaa menoja.

Korona pandemiasta johtuen, jouduin pidentämään projektin tarkastelua aikaa kuukaudella. Oma aika ei meinannut riittää lasten kanssa kotona olemiseen ja aktiiviseen etätyöskentelyyn.

Lopputulos

Lopullinen tulos, tarkastelu aika 1.2.-1.5.2020. Projektin tehtävien teko onnistui aikataulussa, toteutus ja seuranta venyivät kuukaudella. Aikatauluun vaikutti paljon koronatilanne, jonka takia oman koulutyön ja projektin ohella oli myös lapsilla kotikoulua.

Projekti oli itselle hyvin kiinnostava ja läheinen, koska tämä kosketti omaa yrittäjyyttä ja omia sosiaalisen median kanavia. Intressi oli siis hyvin suuri pitää tämä toiminnassa myös poikkeusoloissa. Suunnitteluvaiheessa tehty lista tehtävistä oli laaja ja hyvin mietitty, siihen ei tarvinnut tehdä muutoksia. Aikataulutus ja tehtävien järjestystä olisi voinut muuttaa, yksi tehtävä olisi voinut olla some-kalenterin teko, eli tehdä kalenteri, milloin julkaisee ja mitä. Kokeilin sitä tehdä viikko tasolla, mutta pidän enemmän luonnollisena tehdä postaus tilanteen mukaan. Oli kuitenkin helppoa miettiä päivittäin aihe, kirjoitan myös näistä aiheista blogiin ja ne ovat minulla tietokoneen post-it lapulla ylhäällä.

Some ja kaupallisuus

Yhteistöihin ei ollut mitään valmista käsikirjaa, josta olisi saanut kaiken tiedon hinnoitteluun, yrityksiin lähetettäviin viesteihin tai muuhun siihen liittyvään. Pystyin kysymään apua muilta vaikuttajilta, mutta esimerkiksi mediakortin sisältö tuntui olevan salaista tietoa. En siis saanut konkreettisia esimerkkejä mitä osalla vaikuttajista on heidän 8-sivuisessa mediakortissaan. Hinnoittelu oli myös hyvin salaista, monet antoivat perussääntönä sen, että ”ota sen verran rahaa, ettei vituta”. Mutta se on todella ympäripyöreä vastaus, koska innostuneena tekijänä sitä tekisi yhteistyön todesta pienestä rahallisesta korvauksesta.

Riskienhallinnassa, en ollut ottanut yhtään huomioon poikkeustilannetta tai edes sitä, että jos lapset sairastuvat ja ovat kotona pitkiä aikoja. Olin keskittynyt enemmän taloudelliseen tappioon, kuin siihen että oma toimintakyky heikkenee syystä tai toisesta.

Projektin avulla ei päästy kriittiseen pisteeseen, missä on huomioitu sivuston ylläpitokustannukset kolmen kuukauden ajalta, koulutusmaksu sekä markkinointikustannukset. Tämän avulla kuitenkin sain todella hyvän ponnahduslaudan toimintaan, paljon tieto-taitoa miten somebisneksessä pärjää ja miten se on paljon ”kompastu ja opi” tyyppistä. Muut vaikuttajat eivät auta, ainakaan niin laajasti kuin sitä alkuun tarvitsisi. Koulutukset vastaavat hyvin kaikkiin kysymyksiin, mutta ne ovat kalliita ja ajankohtia on harvoin. Olen kuitenkin päättänyt osallistua Vaikuttajamedian intensiivikoulutukseen, joka järjestetään elokuussa. Saan kädestä pitäen apua omien kanavien suhteen ja he tarkistavat minun analytiikkani ja sen, mihin kannattaa keskittyä enemmän.

Suunnitelmassa tavoitteeni oli päästä kriittiseen pisteeseen. Suunnitelman kustannukset olivat niin pienet, että se olisi onnistunut muutamassa kuukaudessa. Nyt kustannusten noustessa, oli riittävää, että yhteistyöt kattoivat sivuston kustannukset.

Projekti opetti paljon ja loi hyvin ponnahduslaudan jatkoa ajatellen. Sosiaalisen median kanavien kaupallistaminen, mahdollistaa äitiysloman jälkeen hoitovapaalle jäännin. Hoitovapaa auttaisi ottamaan enemmän kursseja koulusta ja korvata niitä, mitä nyt jäi tekemättä korona epidemian takia.

Monet asiat on vielä muuttunut omassa somessa tämän projektin jälkeen, päivitin uudestaan sivustoni ulkoasua, päivitin mediakortin ulkonäköä ja lisäsin sinne jo tehtyjä yhteistöiden kuvia.

Projektin tein nopeassa aikataulussa, joten ulkopuolista opetusta aiheesta en saanut muuten kuin Vaikuttajamedian somepajasta. Suurinosa projektin aiheista on siis mennyt yrityksen ja erehdyksen kautta, testattu mikä toimii ja mikä ei.

Mitä mieltä sä olet tästä? Toivottavasti tämä auttaa sua eteenpäin oman somen kanssa tai avaa aihetta enemmän, mitä on tavoitteellinen some.

 Alta löydät linkin mun projektin SUUNNITTELU power pointin sekä projektin PÄÄTÖS power pointin, missä käyty läpi pääpointit. Jos kaipaat vielä enemmän tietoa, niin lue myös alta mun raportti aiheesta, se on noin 20 sivua joten ota siihen aikaa.

Some projektina materiaalit löydät tämän sivun alhaalta.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Kuinka rakentaa sviitti -projekti

Tavoitteellinen some

Itsensä brändäys

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *