Somesta työ
Kuka voi saada somesta itselleen työn? Onko se ylipäätään kannattavaa liiketoimintaa? Voitko sä saada sun somella tuloja?
Somesta voi saada työn oikeesti kuka vaan, mutta se vaatii sulta paljon. Sulla täytyy olla sitoutunut seuraajakunta ja jotta seuraajat sitoutuu sun sisältöön, tuottamasi sisällön täytyy olla heille arvokasta. Voiko kuka vaan tehdä arvokasta sisältöä? Ei, on tosi pieni yleisö joka seuraa jokapäiväisiä selfietä ja aforismeja. Mutta jos mietit, että sun tekemä sisältö voisi inspiroida, motivoida, kannustaa tai tuoda vertaistukea, olet jo oikealla tiellä. Vaikka sun sisältö olisi tosi hyvää ja arvokasta, on haasteena kuitenkin saada oikeat ihmiset löytämään sun tilin. Sun täytyy siis tehdä töitä sen eteen, että markkinoit itseäsi. Luot tilillesi hyvän ja kattavan bion eli esittelytekstin, jaat sun julkaisuja niissä kanavissa missä sun kohderyhmä on.
Vaikuttajamarkkinointi Suomessa on vielä lapsen kengissä verrattuna Yhdysvaltoihin. Mutta isoimmat vaikuttajat saavat tällä leipänsä, eli jos olet pitkäjänteinen työsi kanssa, voit saada tästä kannattavaa liiketoimintaa. Älä tee kuitenkaan somea pelkästään rahan takia, ihmiset seuraa sua sun juttujen takia, ei sen takia mitä sä mainostat.
Mitä sun kannattaa tehdä, jos haluat somesta työn?
- Mieti sun unelmien seuraaja. Ajattele se henkilö, jolle sä teet sun sisältöä. Esimerkiksi, mun unelmaseuraaja on Johanna, 30-vuotias, kahden lapsen äiti, joka on naimisissa ja asuu Vantaalla. Heidän lapset ovat 2 ja 6-vuotiaita, he suunnittelevat kolmatta lasta. Johanna perheineen asuu omakotitalossa, joka on heille turhan pieni ja suunnittelevat isompaa asuntoa, ehkä hieman kauempana jotta samalla rahalla saa enemmän. Johanna on joskus väsynyt lapsiinsa, mutta rakastaa heitä koko sydämestään. Hän tekee tällä hetkellä vuorotöitä ja on päättänyt vaihtaa toimistoaikoihin, sillä hänen miehensä tekee myös toimistoaikoihin töitä. Hän ei ole varma, pitäisikö opiskella uusi ala vai etsiä omalta alalta päivätöitä. Johanna kamppailee painonsa kanssa, mutta ei puhu siitä. Hän haluaa olla parempi versio itsestään, mutta myös hyväksyä itsensä sellaisena kuin on nyt.
- Sitten kun olet ajatellut sen unelmaseuraajan, minkälainen sisältö puhuttelee häntä? Mä teen mun sisältöä ajatellen Johannaa. Auttaako tämä postaus häntä eteenpäin? Tuoko iloa tai naurattaako rankan päivän keskellä?
- Ole kärsivällinen, mitään ei saa heti. Isojen vaikuttajien seuraajat ovat tulleet vuosien kuluessa. Virheistä oppii ja jokainen tekee virheitä sosiaalisessa mediassa. Virheet eivät aina ole tähtitieteellisen isoja, mutta saatat vuoden päästä huomata, että oot muokannut kuvat aika huonosti ja teksteissä puuttuu punainen lanka.
- Mieti alustat millä haluat tehdä töitä. Onko se pelkästään Instagram vai teetkö itsellesi myös Facebook-sivun, TikTokin ja blogin? Suositeltavaa, että kanavia on vähintään kaksi, jotta seuraajat löytävät sut jostain jos esimerkiksi toinen tilisi hakkeroidaan.
- Opiskele, tutustu ja seuraa alaa. Eli, opiskele mitä vaikuttajamarkkinointi on, mitä siitä pitää tietää. Kuluttajasuojalaki velvoittaa kaupallisten yhteistöiden merkitsemistä. Seuraa muita vaikuttajia, osallistu vaikuttajamarkkinointiin perustuvien yritysten tapahtumiin ja rekistöröidy heidän palveluun vaikuttajaksi. Osallistu koulutuksiin, esimerkiksi Vaikuttajamedia ja Emmi Lehtomaa järjestävät kattavia koulutuksia vaikuttajille.
- Tee somea säännöllisesti, vaikka et saisi heti tuloksia. Aktiivisuus on valtti ja tekemällä oppii. Tarkastele myös omaa sisältöä ja mieti sitä unelmaseuraajan kautta. Somea kannattaa päivittää joka päivä, ole seuraajille läsnä ja kommunikoi.
- Ole vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa. Jos haluat olla arvokas seuraajille, puhu heidän kanssaan. Tee itsestäsi se arvokas kaveri johon luotetaan.
Mitä ei koskaan kannata tehdä, jos haluaa somesta työn?
- Älä koskaan valehtele – Jäät siitä aina kiinni. Ole rehellinen sun seuraajille, eli älä esimerkiksi tee yhteistyötä sellaisen firman kanssa, jolta et itse ostaisi tuotetta. Jos sä suosittelet jotain, minkä sun seuraajat toteaa kuraksi, niin ne ei enää luota suhun. Kun vaikuttajan luottamus on mennyt, ei ole enää työtä mitä tehdä.
- Ole rehellinen jos mokaat. Me kaikki mokataan joskus, mutta se luo luottamusta jos voit kertoa sen kaikille. Esimerkiksi minä tilasin kengät yritykseltä X ja kehaisin kuinka edullisesti ne sain, annoin vinkin myös seuraajilleni. Odotin kenkiä 2kk ja tappelin rahojen palautuksesta vielä 1,5kk siihen päälle. Mun oli pakko tuoda myös tämä ilmi seuraajille, koska olin kehunut tätä yritystä ennen oman tuotteen saamista.
- Älä osta seuraajia – Seuraajia on mahdollista ostaa, mutta siitä jää kiinni. Bottiseuraajat näkyvät sun statiikoissa, eli esimerkiksi 80% seuraajista on Kiinasta ja eivät koskaan reagoi kuviin tai storeihin. Se ei ole kannattavaa sulle tai yritykselle.
- Älä myy itseäsi liian halvalla. Ota selvää mitä sinä voit pyytää työstä sun seuraajiin ja kattavuuslukuihin nähden. Vaikka yhteistöiden saaminen voi tuntua hankalalta, ei kannata kuitenkaan tehdä firmoille mitään ilmaiseksi. Sinä maksat kuitenkin verot saaduista tuotteista ja firmoilla on aina budjetti heidän markkinointiinsa. Arvosta omaa panostasi.
Saatat olla kiinnostunut myös