Hae
The Juurakko journal

Kun käsitys ruokavaliosta mullistui

Olen aktiivisesti tehnyt töitä elämäntapamuutoksen eteen yli vuoden, aloitin sen toukokuussa 2020 kun synnytyksestä oli kulunut kuukausi. Alku oli hidasta, koska halusin tehdä työni hyvin ja pitkäkantoisesti. Harjoittelin juomaan vettä ja syömään säännöllisesti hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa. Personal trainer tuli mukaan kuvioihin noin kuukausi sitten ja mullisti käsitykseni ruokavaliosta täysin. Hänen myötä opin elämään vapaammin ja sain syömiseen itselle luonnollisen rytmin. Ruokavalio muuttui, mutta järkyttäviltä muutoksilta onneksi selvittiin. Olin selkeästi jo oikealla tiellä.

Ruokavalio ennen

Olin opetellut syömään viisi kertaa päivässä, kaikkihan me tiedetään, että niin pitää tehdä. Pyrin syömään ruokaympyrän mukaan, vaikka toisinaan kasvikset saattoivat jäädä pienemmälle osalle. En aina onnistunut tekemään kasviksista herkullisia, kalliitakin ne pirulaiset ovat. Valmennuksien aikana punnitsin ruokani ja yritin aina pysyä näissä määrissä, vaikka jäisi nälkä. Pidin itselläni noin kerran viikossa herkkuhetken, josta koin morkkista aina herkkujen jälkeen.

Tässä on esimerkki, mitä söin päivän aikana ennen ruokavalion muutosta.

Aamupala 

Maitorahkaa, mangososetta, mysliä, toisinaan myös marjoja/banaania.

Lounas

Perinteistä kotiruokaa, makaronilaatikkoa, Italianpataa, keittoja tms., kasviksia/salaattia oli ehkä kourallinen.

Välipala

Riisi/maissikakut, jossa leikkelettä ja kurkkua. Toisinaan myös leipää tai jugurttia mangososeessa/marjoilla.

Päivällinen

Perinteistä kotiruokaa, mitä nyt sattui löytymään. Usein lounaan tähteitä.

Iltapala

Hyvin usein leipää tai jugurttia.

Mikä muuttui ja miksi?

Ruokavaliossa muuttui aika moni asia ja PT:ni naureskeli ilmeelleni kun en meinannut uskoa, että näin SAA tehdä. Ruokavalio on suunniteltu minulle ja minun tavoitteiden ja ”vaatimusten” mukaan.

Halusin ruokavalion olevan nimenomaan helppo osa arkea, ei tarvitse punnita tai miettiä liian tarkkaan. Se tulisi ikään kuin luonnostaan. Nyt ruokavalioni koostuu siten, että saan syödä itseni aina kylläiseksi. Eli kyllä, saa ottaa myös lisää jos jää nälkä! Ei ole myöskään raaka-aineita, jotka on mustalla listalla, vain niitä, mitä ehkä voisi vähentää tai mahdollisuuksien mukaan poistaa.

Nykyään ruokavalioni koostuu seuraavasti:

Aamupala

Proteiini & rasva

Ensimmäisellä aterialla on tärkeää tankata ja rasva on se mikä herättelee kroppaa. PT pyysi kokeilemaan runsasta salaattia aamupalalla, mutta jos se tuntuu hankalalta, niin syö munakkaan tai jugurttiannoksen. Jokaisella ruokailulla saa syödä niin, että on täynnä.

Esim:

Salaatti, tomaatti, kurkku, kala/liha, avokado, salaatinkastike

Pekonimunakas & kasviksia

Maidoton jugurtti, mangosose/marjat, pähkinä ja keitetty kananmuna

Lounas

Aina salaatti, mikä sisältää runsaasti proteiiniä. (HUOM, hiilaria ei ole ollenkaan aamulla tai lounaalla)

Päivällinen

Tämä pidettiin pyhänä ruokana, joka tapahtuu perheen kesken. Siksi tämä on perus kotiruokaa, missä vain kiinnitetään huomiota siihen, että proteiiniä ja kasviksia on riittäväksi. Hiilari olisi hyvä pyrkiä vaihtamaan gluteenittomaan.

Iltapala

Gluteeniton leipä, margariini, leikkele, kurkku

tai

Puuro, jossa Foodin Herkutella tai mansikkahilloa

Radikaali muutos oli salaattia aamulla, mutta huomasin pian sen pitävän oloni parempana pidempään. Sain ohjeen, että syö vasta sitten kun on nälkä. Olin vaivalla opetellut syömään tiettyihin aikoihin, tuntui hullulta ettei sillä olisikaan niin väliä. Kerroin myös, että en ole puuroihmisiä. En ollut koskaan oppinut syömään puuroa mehukeitolla tai raejuustolla, se maistui inhottavalle. Sain kuitenkin suoran kysymyksen, ”Miksi sä et laita siihen vaikka hilloa?” Katsoin hetken aikaa suu auki, ”Saako niin tehdä?”. Tuntui, että hillon sisältäminen ruokavalioon, olisi suurikin rikos. Onhan se herranjestas lähestulkoon pelkkää sokeria.

Hillon lisääminen puuroon tai salaatinkastikkeen käyttäminen ei murenna elämäntapamuutosta. Ei ole tarkoitus syödä ruokaa mikä saa sut yökkimään, tai maku ei ole miellyttävä. Niiden määrä on kuitenkin niin pieni, ettei kalorit nouse liian ylös. Paitsi mä en edes laske kaloreita, en halua käyttää päivästäni aikaa siihen. Laskin ne kuitenkin yhdeltä päivältä, kun pelkäsin syöväni liikaa. Lihoin ruokavalionmuutoksen myötä noin 4 kiloa. Kauhistutti, että syön liikaa ja painoa tulee heti lisää, vaikka sen pitäisi pudota. Mutta kalorivaje oli riittävä, pientä fiksailua tein rasvojen kohdalla, ettei niitä tule joka aterialla.

Mitä eroa huomaan olossa nyt

Oloni on hyvä ja virkeä, ruokavalio sopii minulle todella hyvin ja parasta on se, että ruoka maistuu oikeasti hyvälle. En nimittäin pidä salaatista, jonka kastikkeena toimii ”super fresh” oliiviöljy. Painoni on pudonnut, vaikka olen jokaisen ruoan jälkeen kylläinen.

Nyt olen siirtynyt pätkäpaastoon PT:ni avustuksella ja siitä kerron lisää teille seuraavassa postauksessa!

Lue myös

Ruuhkavuodet ja elämäntapamuutos

Elämäntapamuutos raskauden jälkeen – Lähtötilanne

Miten keho voi keskellä suuria muutoksia?

Elämäntapamuutos ja ryhtiliike

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.