Hae
The Juurakko journal

Pätkäpaasto, miten se toimii?

Aloitin pätkäpaaston noin viikko sitten personal trainerin suosituksesta, sekä omasta halusta kokeilla jotain uutta. Jotain sellaista mikä buustaa aineenvaihduntaa, mutta ei kuitenkaan pidä nälässä. Yksi isoimmista ongelmista itselle on ollut se, että aamut on niin kiireisiä etten aina muista syödä. Pätkäpaasto ei itsellään ota kantaa siihen, mitä syödään, mutta ruoka on tärkeä pohja sille, että verensokeri pysyy koko ajan hyvänä.

Pätkäpaaston pohja

Ennen pätkäpaastolle alkamista on hyvä pohtia omia ruokatottumuksia, saatko kaikki tarvittavat ravinteet päivän ruuasta? Minä harjoittelin uutta ruokarytmiä tovin, ennenkuin pätkäpaasto oli ajankohtainen. Voit lukea ruokavaliostani enemmän täältä. Vaihdoin aikaisemmat viisi ateriaa päivässä neljään, kiinnitin enemmän huomioita siihen mitä söin. Sain pidettyä nälkää pois paljon pidempään ja pärjäsin hyvin neljällä aterialla. Pätkäpaastossa syön vain kolme kertaa päivässä ja oikealla ravinto-aineilla nälkää ei tarvitse kokea.

Paasto aika on noin 16-18 tuntia, tätä voi jokainen vaihdella oman mieltymyksen mukaan. Oma rytmi menee seuraavasti;

  • noin klo 11-13 Päivän ensimmäinen ateria

Syön salaattia, jossa on paljon hyviä rasvoja sekä proteiinia. Ensimmäisen aterian kohdalla ei tarvitse miettiä rasvan määrää, se herättää aivot ja valmistaa päivään. Tyypillinen aamupala on minulla salaatti, jossa on tomaattia, kurkkua, avokadoa, mustikoita, fetajuustoa, kanaa ja salaatinkastiketta. Saan pidettyä nälkää helposti pitkään, jos nälkä kuitenkin jää, on se merkki ettei proteiinia ollut tarpeeksi.

  • noin klo 15-17 Päivän toinen ateria

Nälkä määrittää tämän aterian kellonajan, usein se venyy todella myöhään, koska ensimmäinen ateria on pitänyt nälkää pitkään. Tämä ateria on hyvin samantapainen kuin ensimmäinen ateria, toisessa ateriassa saa olla myös hiilareita, kuten gluteiinitonta pastaa tai leipää. Olen itse saanut ohjeen välttää vehnää, joka helposti aiheuttaa turvotusta.

  • noin klo 18-19  Päivän viimeinen ateria

Viimeisen aterian kohdalla on hyvä tankata hiilareita, ne laittavat meidän kehon väsähtämään ja auttaa näin unen saannissa. Illalla vältetään suuria määriä rasvoja. Tyypillinen ateria on joko kaurapuuro mansikkahillolla tai kauraleipä margariinillä, kalkkunaleikkeleellä ja kananmunalla/kurkulla.

pätkäpaasto, miltä se tuntuu

Olen vielä ollut todella vähän aikaa paastolla, jolloin voisin sanoa mitään suurempia tuntemuksia. Alku on kuitenkin mennyt todella hyvin, suurempaa nälkää en ole tuntenut aamuisin ja pieni nälkä rauhoittuu jo veden tai mustan kahvin juonnilla. Painonpudotus oli hetkeksi aikaa pysähtynyt, mutta pätkäpaasto sai sen jälleen rullaamaan alaspäin.

Minä en punnitse ruokia, en halua vaikuttaa omaa elämää, koska tiedän ettei siihen ole aikaa. Syön itseni joka kerta kylläiseksi, mutta ähkyä ei saa tulla. Olen pitänyt aikaisemmin kalorilaskentaa, kun pelkäsin syöväni liikaa, todellisuus oli kuitenkin toinen. Kun raaka-aineet on hyviä, voi sitä sapuskaa ahtaa niin paljon kuin jaksaa, eikä silti mennä kaloreissa yli kulutuksen. Jos epäilet omaa kulutusta, kannattaa katsoa päivä tai kaksi kalorilaskennan kautta. Siitä ei kuitenkaan kannatta jättää tapaa, ettei ainainen kalorien laskemista tule pakkomielle. Toki jokainen tekee juuri niin, mikä itselle tuntuu hyvälle.

Kun nälkä yllättää?

Jos pätkäpaastossa se nälkä yllättää, kannattaa juoda. Voit vapaasti juoda vettä, teetä tai mustaa kahvia. Sain taannoin viestin, missä kritisoitiin sitä, että kahvimaidon kalorimäärä on niin pieni, ettei se haittaa. Tietenkään se ei pilaa kaikkea ja jokainen tekee omat päätökset, miten on hyvä olla. Maidon lisääminen kuitenkin katkaisee paaston ja keho alkaa tuottamaan insuliinia.

Jos paaston aikana tuntuu ikävälle tai hieman pyöryttää, voi olla että tarvitset enemmän suolaa. Lisää hyvälaatuista suolaa esimerkiksi veteen tai kielen alle. Tarkastele myös mitä syöt ja onhan sitä riittävästi?

Pätkäpaastoon saat apua alan ammattilaisilta, kerron postauksessa oman kokemuksen sekä ohjeet mitä olen saanut ravintoterapeutilta sekä personal trainerilta.

Paastoa voi pitää yllä niin kauan kuin haluaa, mutta sitä on hyvä rikkoa toisinaan. Ravintoterapeutti sanoi, että on hyvä ottaa vähän vapaammin kuukautisten aikana ja toisinaan myös viikonloppuisin.

Yksi kommentti

  1. Karo T kirjoitti:

    Kiva että olet löytänyt pätkäpaaston! Siitähän on paljon muitakin terveyshyötyjä kuin vain painonpudotus.
    Pätkäpaasto-gurut neuvovat että viikkoa ennen kuukautisia ei pidä paastota. Silloin elimistö tarvii ruokaa ja ravinteita. Ja kuten jo kirjoititkin, on myös tärkeä vaihdella paaston pituutta ja ainakin kerran viikossa oltava ilman paastoa ettei elimistö jää ns jumiin. Itse pätkäpaastoilen jo lähes kaksi vuotta eikä entiseen ole paluuta. Onnea matkaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.