Hae
The Juurakko journal

Asiaa ruokavaliosta

Kyselin teiltä, mistä haluaisitte kuulla lisää ja ruokavalio sai todella paljon ääniä. Enkä ihmettele, sillä elämäntapamuutoksen alkuvaiheissa imin tietoa ruokavalioista kuin pesusieni. Halusin ruokavalion mikä on helppo, sisältää herkullisia makuja ja silti paino tippuu kuin itsestään. Usein kuitenkin huomasin, että toiveeni olivat liian korkealla. Sillä en ollut valmis tinkimään kaikista toiveistani. Mutta nyt olen sen löytänyt, sen ruokavalion joka on mulle näitä kaikkia!

Olen puhunut ruokavaliostani usein ja löydätkin niitä postauksia esimerkiksi täältä:

Kun käsitys ruokavaliosta mullistui

Pätkäpaasto, miten se toimii

Ruuhkavuodet ja elämäntapamuutos

Mikä on muuttunut elämäntapamuutoksen aikana?

Ruokavaliossani ei ole tapahtunut enää mitään suuria mullistuksia, mutta pieniä muutoksia olen tehnyt. Osa muutoksista on sellaisia, mihin minua rohkaistiin jo aikaisemmin mutta ne eivät oikein ottaneet tuolloin tuulta alleen. Ruokavaliosta olen kuitenkin sen oppinut, ettei ne koskaan ole sellaisenaan monistettavissa isolle ihmisryhmälle. Ainakaan niin, että ne kaikille toimii samanlailla. Siksi on hyvä muistaa, jos ostat nettivalmennuksen sitä ei kannata orjallisesti noudattaa jos se ei tunnut hyvälle. Elämäntapamuutoksessa sun täytyy löytää se tapa syödä ja nauttia siitä, mikä toimii juuri sinulle. Kliseistä tiedän, mutta näin se on.

Ruokavalio, mitä minun on helppo noudattaa

On upeaa miten olen viimein löytänyt sen oman tavan, mitä ei tarvitse sen enempää miettiä. Mun ei tarvitse jättää herkkuja pois, eikä totaali kieltäytyminen kantaisi pitkälle muutenkaan. Toistan sitä, että on tärkeää löytää se oma tapa ruokailuun, jotta se tuntuu hyvälle ja omalle. Työstä elämäntapamuutosta myös paljon henkisesti, jotta pääsi tulee myös pysymään kehon muutoksen mukana.

Noudatan pätkäpaastoa, jolloin iltapalan ja aamupalan välissä on noin 16 tuntia. Käytännössä tämä toimii todella hyvin, kun kiinnittää huomioita että syömäsi ruoka pitää verensokerisi tasaisena. Jos haluat kokeilla pätkäpaastoa, suosittelen perehtymään asiaan tarkemmin ja kysymään lisää ravintoterapeutilta.

Aamupala/lounas

Ennen ensimmäistä ateriaa juon vettä ja kahvia mustana. Voit halutessasi lisätä kahviin maitoa, mutta tämä katkaisee paaston sillä kehosi alkaa tuottamaan insuliinia.

Päivän ensimmäinen ateria on noin kello 12. Usein ruokailen vasta 13-14 jolloin nälkä alkaa tulla. Vältän hiilareita kahdella ensimmäisellä aterialla, jolloin tämä ateria on usein salaattia tai kasviksia, proteiinia jossain muodossa ja rasvoja avocadosta tai pähkinöistä.

Herkkusalaatti
  • Jääsalaatti
  • Kirsikkatomaattia
  • Kurkkua
  • Kananmunaa
  • Broilerin rintafile
  • 1/2 avocado
  • Yrittisuolaa
  • Felix tomaatti-chili salaatinkastiketta
Kasvispeti
  • Vihreitä papuja
  • 2 Kananmunaa
  • 1/2 avocado
  • Yrttisuolaa

Päivällinen

Päivällinen on ajoitettu noin 16-18 aikaan ja syön silloin kun on nälkä. En yritä väkisin ahtaa ruokaa jos olen edelleen kylläinen ensimmäisetä ruuasta. Päivällisellä toteutan samankaltaisia ruokia kuin lounaalla, vaihdan proteiinin lähdettä ja kasviksia. Tällä aterialla en lisää rasvoja, ellei tee mieli esimerkiksi fetasalaattia.

Iltapala

Iltapala on nykyään mun herkkuhetki, oon uudestaan löytänyt puuron ihanuuden. Hiilarit alkaa väsyttämään ja sen avulla saan hyvän ja levollisen yön, ellei syy levottomuuteen ole lapset. Iltapalan pyrin syömään ennen kello 20.00, jolloin paasto aika tulee täyttymään

Herkkupuuro
  • Vaihdellen kaurapuuroa ja 4-viljan puuroa
  • Puuro keitetään veteen, lisää hieman suolaa ja lopuksi kauramaitoa.
  • Puuron päälle marjoja kuten pensasmustikkaa, vadelmaa ja mansikoita.
  • Puhdistamo Cashew-tahnaa noin 2 tl

Poikkeus vahvistaa säännön

Myös ruokavaliossa saa ja pitääkin olla poikkeuksia. Esimerkiksi naisilla kuukautisten aikaan hiilarin määrää on hyvä nostaa, sillä keho sitä tarvitsee. Paastoa voi myös laittaa välillä tauolle. Minulla on herkkupäivä kerran viikossa, jolloin syön ruokavalion mukaan, mutta otan myös niitä herkkuja mitä tekee mieli.

Viime herkkupäivänä söin kourallisen irtikarkkeja ja pienen sipsipussin. Nyt kun herkut on edelleen sallittuja joka viikko, huomaan että ne eivät enää maistu niin vastustamattomilta. Hyviä ne edelleen on, mutta huomaan etten välttämättä tarvitse niitä. Sipsipussin jälkeen oloni oli tosi huono ja mietin, että tarvitsin tämän kokemuksen, jotta seuraavalla kerralla voin taas ottaa hieman vähemmän. En tavoitteellisesti yritä vähentää herkkuja, mutta menen juuri niiden omien tunteiden mukaan. Tavoite on, että minulla on hyvä olo.

Hei ihanat pitkästä aikaa!

Haluan pahoitella miten iso tauko näissä kirjoituksissa on ollut. Rakastan blogin kirjoittamista ja väylänä tämä on paljon intensiivisempi mitä muut kanavat. Haluan avata teille hieman sitä, mitä mulle kuuluu ja mitä kaikkea tässä on kerennyt tapahtumaan! Viimeisin postaukseni on tammikuulta, jossa kerroin kehohäpeästä ja siitä miten mun elämäntapamuutosta on toisinaan parjattu. Inhottavista kommenteista huolimatta, en meinaa pitää omalla projektillani mitään kiirettä.

Elämäntapamuutos, vieläkin?

Elämäntapamuutos on varmasti sellainen aihe joka ei ihan heti kulu mun sisällöstä pois. Sillä elämäntapojen muutos ei käy käden käänteessä, eikä sen tarvitsekaan. Tässä muutoksessa käydään läpi kaikki ne asiat mistä sulle on tullut normaalia ja ovat niin sanotusti elämäsi perusta. Mihin aikaan menet nukkumaan, kuinka hyvin saat levättyä ja mitkä asiat lepoon vaikuttaa? Miten olet päivän aikana syönyt ja miten erergiasi riittää koko päivän aktiviteetteihin. Näiden toimintojen tarkastelu ja muutoksen tekeminen, jotta siitä tulee uusi normaali, on pitkä prosessi. Mun paino on jojoillut jälleen, mutta en ota siitä stressiä. Sillä stressiä on painonhallinnan pahin vihollinen ja huomaan stressaavissa ajanjaksoissa sen, miten paino ei liiku vaikka mitä tekisi.

Elämäntapamuutoksen lisäksi olen hakeutumassa kahteen eri leikkaukseen, joista olen puhunut aikaisemmin täällä. Abdominoplastia eli vatsan muotoiluleikkaus oli sovittuna kesälle, mutta tässä tuli mutkia matkaan kun paino ei ollut tippunut riittävästi. Vatsanmuotoiluleikkaus ei ole laihdutus keino, vaan tässä poistetaan venynyttä nahkaa esimerkiksi raskauksien ja suuren painon pudotuksen jäljiltä. Venynyt vatsanahka saattaa aiheuttaa tulehduksia ja hiertymiä kun ihokerrokset pääsevät muhimaan. Itselläni ei ole vakavia tulehduksia, mutta ikäviä hiertymiä tulee aika ajoin. Toinen leikkaus mihin olen hakeutumassa, on rintojen pienennysleikkaus. Ihan vain, koska olen hiton kyllästynyt selkäsärkyihin näiden L-kuppien kanssa.

Opinnot, hitto ne jatkuu vieläkin

Opinnoista olen puhunut jo vuodesta 2018, eikä vieläkään loppua näy! Opiskelen edelleen Haaga-Heliassa hotelli-, ja ravintola-alan liikeenjohtoa, koulu on viimein opparia vaille valmis. Olin opintojen parista puoli vuotta pois, kun vietin aikaa äitiyslomalla Aatoksen kanssa. Nyt kai kaikki kurssit on paketissa ja odotellaan aikaa kirjoittaa opinnäytetyö oman yrityksen kasvustrategiasta. Oppari on onneksi aloitettu ja siitä olen käynyt kaksi palaveria ohjaajan kanssa. Sain hyviä vinkkejä miten kirjoitusta jatkaa sekä parantaa, enää odotellaan aikaa ottaa se oikeasti työnalle.

Opparin kirjoittaminen on siitä kinkkinen, sillä yrittäjyyden keskellä se on aina mikä siirtyy. Onneksi olin varannut koko tämän vuoden aikaa sen kirjoittamiseen ja kesällä tuleekin kahden viikon loma, jolloin tarkoitus kurota tämä kasaan. Valmistuminen on siis viimeistään jouluna 2022! Olen myös aloittanut uudet opinnot, jotka alkoivat nyt huhtikuussa. Hieman panikoin, sillä ajattelin opparin olevan paljon pidemmällä mitä se käytännössä on. Nämä uudet opinnot keskittyvät sosiaaliseen mediaan ja digimarkkinointiin, jotka tukevat nykyistä yritystoimintaani. Nämä suoritetaan oppisopimuksella ja fyysisiä koulupäiviä on suhteellisen vähän. Nyt kädet ristiin ja toivotaan että saisin kesällä opparin kokonaisuudessaan pois alta ja voisin antaa enemmän focusta tälle!

Yrittäjyys vei mennessään

Aloitin päätoimisen yrittäjyyden toukokuussa 2021 ja olen nyt vuoden verran kannattavaa bisnestä. Huvittavaa tässä on se, ettei musta ikinä pitänyt tulla yrittäjää, sillä olin nähnyt miten raastavaa se voi olla. Kun yrittäjyyden ensikipinät sitten iski, mietin heti että minkälainen yrittäjä haluan olla ja miten voin vaikuttaa siihen, että mulla on myös aikaa perheelle. Eihän ne ajatukset aina mennyt yksiin toteutuksen kanssa, mutta edelleen pystyn antamaan aikaa perheelleni ja on mahdollisuus pitää lomaa!

Yrittäjyys ei silti ole aina ruusuilla tanssimista ja onnistumisia, se vaatii paljon sietokykyä vastoinkäymisille. Kun on edessä ongelma ja ensimmäinen ratkaisu ei jostain syystä toimi, mietitään toista lähestymistapaa ja pyydetään omalta verkostolta apuja. Me haimme julkista rahoitusta, mutta emme sitä saaneet, meillä on kuitenkin tulossa isoja hankkeita joissa on potentiaalia pitkällä tähtäimellä. Nyt meillä on tulossa strategiapäivät alan parhaan stretigistin kanssa, jolloin saamme meidän vision paremmin esille ja näiden avulla mahdollisesti julkista rahoitusta ja askeleet kansainväliseen toimintaan.  Jos ovet ei avaudu sinulle, luo itse ovi mistä kulkea. 

Yritykseni Pirske Suunnittelutoimisto tuottaa asiakkailleen sisältömarkkinointia ja meidän kädenjälkeä näet yritysten sosiaalisen median julkaisuissa, artikkeleissa, uutiskirjeissä sekä kotisivuilla. Olemme suunnittelleen ja toteuttaneet erilaisia videoprojekteja sekä painettuja tuotteita, kuten roll-up mainoksia. Tässä työssä on upeaa se, miten pääsee koko ajan oppimaan uutta ja tuomaan omaa luovuttaan paljon esille. Parasta on, kun näkee asiakkaan ilon siitä, miten markkinointi tuottaa tulosta.

Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Uskon että omat somekanavat tulevat edelleen painottumaan paljon perheellisen arkeen, jossa yrittäjyys ja itsensä kehittäminen on isossa roolissa. Pyrin tuomaan jatkossa enemmän sisältöä myös tänne, aiheista mitkä teitä kiinnostaa. Laita siis rohkeasti kommenttia tai viestiä! Yrityksen tiimoilta on isot rattaat lähtenyt pyörimään ja tulemme ensi vuonna lanseeraamaan uutta palvelutuotetta, tästä tiedotan erikseen niin yrityksen kuin omissa kanavissani. Toivon (ja rukoilen), että opinnäytetyö olisi valmis kesän lomien aikana ja voisin täysillä keskittyä tulevaan projektiin ja saada siihen myös apuja tästä uudesta koulutuksesta.

Odotan niin innolla kesää, että pääsen nauttimaan lämpimistä päivistä (jolloin lasten kanssa ulos lähteminen on super helppoa).